پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 0917       حمایت از کالای ایرانی      
r_search r_search

اثبات هک شدن انتخابات آمریکا توسط روسیه | پایگاه خبری تحلیلی بندیر نیوز

کد خبر: 8537
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۹۶ - ۱۱:۱۰

به گزارش بندیر نیوز میزان مداخله‌ی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار بیشتر از آن مقداری بوده است که در ابتدا تصور می‌شد و به عموم مردم در مورد آن گفته شده بود. این در واقع برداشتی است که بر پایه‌ی گزارشی از پایگاه بلومبرگ به دست می‌آید. هکرها در ۳۹ ایالت آمریکا به […]

اثبات هک شدن انتخابات آمریکا توسط روسیه

به گزارش بندیر نیوز میزان مداخله‌ی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار بیشتر از آن مقداری بوده است که در ابتدا تصور می‌شد و به عموم مردم در مورد آن گفته شده بود. این در واقع برداشتی است که بر پایه‌ی گزارشی از پایگاه بلومبرگ به دست می‌آید. هکرها در ۳۹ ایالت آمریکا به سیستم‌های رأی‌گیری حمله کرده‌اند‌ و به پایگاه‌های داده‌ی مربوط به امور مالی کمپین‌های انتخاباتی در یک ایالت دسترسی یافته و سعی داشته‌اند که داده‌های مربوط به رأی‌دهنده‌ها را در ایالت ایلینوی پاک کنند یا با داده‌های مورد نظر خودشان جایگزین کنند. این در حالی است که مقامات رسمی باور ندارند اقدامات هکرها و این حمله‌ها واقعا توانسته باشد تغییری در نتیجه‌ی انتخابات ایجاد کند؛ اما به هر سو شرایط به‌اندازه‌ای جدی بود که اوباما را برای تماس مستقیم با سران کرملین و ابراز ناخرسندی از دخالت‌های احتمالی متقاعد کند.

پس از انتخابات ماه نوامبر سال گذشته میلادی در آمریکا، مقامات رسمی کابینه‌ی اوباما، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به دخالت در انتخابات آمریکا متهم کرده و تحریم‌هایی علیه این کشور به تصویب رساندند. پایگاه رویترز بعدها گزارش داد که FBI در حال انجام سه فرایند تحقیق جداگانه در زمینه‌ی هک شدن انتخابات توسط روسیه بوده است و هدف تحقیقات، برخی از کارکنان حزب دموکرات امریکا اعلام شد.

به هر حال، آخرین گزارشی که از یک مقام رسمی ایالات متحده و بدون مشخص شدن نام وی منتشر شده است، ما را به این برداشت می‌رساند که اوضاع از آن چیزی که تاکنون تصور می‌شد، بدتر بوده است. در ماه جولای سال ۲۰۱۶، مقامات رسمی دست‌اندرکار انتخابات در ایالت ایلینوی پی بردند که یک نفوذ در سیستم پایگاه داده‌ی رأی‌دهندگان روی داده است و این رخداد در ادامه تحقیق‌کنندگان را به سمت بررسی آدرس‌های آی‌پی‌ و سایر نشانه‌های دیجیتال سوق داد. مأمورین تحقیق در ادامه متوجه شدند که نشانه‌هایی از حملات مشابه در ۳۷ ایالت دیگر آمریکا نیز وجود دارد.

هک روسیه

هکرها یک تلاش شکست‌خورده برای جایگزین‌سازی داده‌های موجود در دیتابیس رأی‌دهندگان در ایلینوی داشته‌اند؛ موضوعی که تا همین چند روز پیش چیزی از آن نمی‌دانستیم. یک مقام رسمی بدون ذکر نام، به پایگاه بلومبرگ اظهار کرده که نگرانی اصلی آن‌ها از این است که شاید اقدام روس‌ها در ایلینوی، تنها یک اقدام آزمایشی برای آماده شدن به‌منظور حمله‌های دقیق‌تر و تهاجمی‌تر بوده باشد. بر پایه‌ی اسناد درز کرده از سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) که در پایگاه اینترسپت منتشر شده بود و منجر به دستگیری لی وینر، فرد افشاکننده‌ی این اسناد شد، گفته می‌شود بازوی اطلاعاتی اداره اصلی اطلاعات روسیه (GRU)، سعی داشته است به کامپیوترهای بیش از ۱۲۲ مقام رسمی دست‌اندرکار انتخابات در مناطق مختلف آمریکا و پیش از برگزاری انتخابات ماه نوامبر ریاست جمهوری، دسترسی پیدا کنند.

انتخابات امریکا

وزارت امنیت کشور ایالات متحده، به ایالت‌هایی که در آن‌ها آرای حزب‌ها به‌طور سنتی حالت نوسانی دارد (لازم به توضیح است که برخی از ایالاتآمریکا به‌طور سنتی طرفدار یک حزب مشخص هستند و در برخی دیگر از ایالات، آرای احزاب دارای نوسان و رقابت در آن‌ها بیشتر است و اصطلاحا به آن‌ها swing گفته می‌شود)، در سال گذشته اعلام کرده بود که باید از سیستم‌های رأی‌گیری خودشان در برابر حمله‌های احتمالی حفاظت کنند؛ اما برخی از مقامات رسمی در ایالت‌هایی همچون جورجیا، این توصیه را پشت گوش انداخته و خیلی جدی نگرفته‌اند. پس از مقاومت‌های صورت گرفته از سوی جمهوری‌خواهان، اعلام شد که ماشین‌های رأی‌گیری در آمریکا دارای زیرساخت‌های حساسی هستند و باید از مداخله‌های خارجی در کار آن‌ها جلوگیری و به وزارت امنیت کشور اجازه داده شود تا به مقامات رسمی محلی و ایالتی، در صورت درخواست خودشان، کمک کنند.

تا چندی پیش، پوتین شدیدا دست داشتن روس‌ها و هرگونه ارتباط آن‌ها با انجام هک در انتخابات آمریکا را انکار می‌کرد. با این حال، در اوایل ماه ژوئن (ماه جاری) پوتین تصریح کرد که هک‌های انجام‌شده از سوی روس‌ها در انتخابات آمریکا از نظر تئوری ممکن بوده است. در عین حال وی کماکان تأکید داشت که دولت روسیه در این اقدامات نقشی نداشته است. بر پایه‌ی اظهار یک مقام رسمی سابق FBI، کابینه‌ی ترامپ هم این موضوع را آن‌طور که باید جدی نگرفته است.

بنا به گزارش‌ها، اوباما، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، از طریق یک تماس فوری و ویژه با کرملین (سیستم ارتباطی که در سال ۲۰۱۱ ایجاد شده و با نام نمادین «تلفن قرمز» از آن یاد می‌شود و برای برقراری تماس‌های ضروری و مستقیم میان دو رئیس جمهور آمریکا و روسیه به کار می‌رود) به بررسی این موضوع پرداخت. کاخ سفید مجموعه‌ای از شواهد مربوط به این حمله‌های سایبری را به کرملین ارائه داد و در پی آن نیز منتظر توضیحات بیشتر روسیه در این خصوص شد؛ اما به هر ترتیبی که بود، کار هکرها پس از آن اقدام نیز ادامه یافته است. در نهایت، بر پایه‌ی گزارش‌ها اوباما تصمیم گرفته است اقدام‌های انجام‌شده از سوی روسیه را به‌طور کامل و در مقیاس حقیقی، آشکار نکند. نگرانی وی بیشتر از آن جهت بوده است که در مقطع زمانی پیش از انتخابات، چنین اخباری روی افکار عمومی و اعتماد آن‌ها به فرایند انتخابات تأثیر بگذارد؛ تصمیمی که به نظر می‌رسد اوباما اکنون در مورد آن پشیمان باشد.

نویسنده: بندیر نیوز
نظرات بینندگان