پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 0917       حمایت از کالای ایرانی      
r_search r_search

شورا و واپسگرایی | پایگاه خبری تحلیلی بندیر نیوز

کد خبر: 8001
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۹۶ - ۲۰:۱۲

زریرحجتی/جامعه عشیره ای کهگیلویه وبویراحمد در عصر علم و ارتباطات متأسفانه در مقیاس وسیعی دچار واپسگرایی و تعصبات کور جاهلی شده است . امروزه در انتخابات شوراها، آپارتاید قبیله ای و قومیت گرایی منفی به بدترین وجه تجلی یافته است. قبح این آپارتاید و واپسگرایی، دامن طبقه تحصیلکرده و روشنفکر را نیز گرفته است. طایفه […]

شورا و واپسگرایی

زریرحجتی/جامعه عشیره ای کهگیلویه وبویراحمد در عصر علم و ارتباطات متأسفانه در مقیاس وسیعی دچار واپسگرایی و تعصبات کور جاهلی شده است .

امروزه در انتخابات شوراها، آپارتاید قبیله ای و قومیت گرایی منفی به بدترین وجه تجلی یافته است. قبح این آپارتاید و واپسگرایی، دامن طبقه تحصیلکرده و روشنفکر را نیز گرفته است. طایفه گرایی و تقویت این تفکر غلط توسط طیف دانشگاهی و روشنفکر و صد البته همسویی و همراهی با عوام جامعه بویژه افراد فاقد منطق سیاسی، تراژدی مصیبت باری است که نشانگر سیر قهقرایی این جامعه در عصر آگاهی و انفجار اطلاعات است. چندی است  شاهد ظهور و بروز این پدیده مذموم در قالب ثبت نام کاندیدهای دوره پنجم شوراهای اسلامی در سطح کهگیلویه و بویراحمد بوده ایم.

متأسفانه نگاه مسئولان و مدیران در نحوه انتخابات هیأت های مرتبط با شوراها نیز این رویه فاقد منطق و عدالت را تشدید نموده است. درواقع مقامات سیاسی و مسئول با آمیزش نگاه جناحی در کنار طایفه گرایی کور جاهلی طی فرآیند انتخابات نیز اثبات کرده اند که یک گام از عوام نیز عقب ترند، زیرا عوام با احیاء بدعت های نظامی جاهلی به طایفه گرایی سقوط کرده و مسئولان و متولیان نیز با انفعال از این تفکر، چنین نگرشی را در چینش هیأت ها هویدا ساخته اند و به ترویج این بدعت همت گماشته اند که نوعی ساختار شکنی هم هست.

مزید بر آن، متولیان به تصور و توهم حامی پروری و تقویت جریان همسوی سیاسی و استفاده از این ظرفیت انسانی در عرصه ریاست جمهوری قاعده بازی را بهم زده اند و به تعبیری انتخابات را مهندسی و تعرفه ها مدیریت می شود که این تفکر فارغ از ارزش گذاری ها تهدید کننده سلامت انتخابات است که جرمی غیر قابل بخشش در افکار عمومی و در امتداد همان رویه طایفه گرایی کور ولی از نوع سیاسی است و تفاوت چندانی در ماهیت موضوع وجود ندارد، چرا که بخش زیادی از مردم و مسئولان به صورت معنادار همگام شده اند!!

در انتخابات شوراهای گذشته، وجود تعرفه های زیادی در دست کاندیداها و یا حامیان آن ها را شاهد نبوده ایم که بوده ایم؟!

استفاده از ابزارهای متفاوت جهت امحاء اثر مهر انتخابات و رأی دوباره و چند باره را شاهد نبوده ایم که بوده ایم!؟

چرخیدن همه معیارها بر مبنای پول های کثیف را شاهد نبوده ایم که بوده ایم!؟

هزینه های آن چنانی در رستوران های مختلف و هدیه های مختلف را جهت اقشار مختلف شاهد نبوده ایم که بوده ایم!؟

و این چنین است که هر چهار سال یک بار این پدیده زشت تکرار می شود ولی نه مسئولان تدبیری می اندیشند و نه مردم با همه گله مندی عبرت می گیرند که به افراد اصلح و کاردان از هر حیث رای دهند!

دور باطلی است که مسئولان و لایه های زیادی از اجتماع به دلایل واهی وارد آن شده و از منطق افتاده اند که باید در کتاب گینس به عنوان رکوردی از کهگیلویه و بویراحمد ثبت شود!

بنابراین تا زمانی که نوع نگاه ما به انتخابات چه در عرصه شوراها و چه در عرصه های دیگر تغییر نکند باید سیر قهقرایی را شاهد باشیم ولی اگر مردم و مسئولان عزم و اراده نمایند که شهرها و جامعه به راستی باید ساخته شود و در نتیجه روح و جسم همه از زد و بندها آزاد شود، باید فارغ از نگاه طایفه ای و قبیله گرایی سیاسی و تنها بر معیار شایستگی و توانمندی افراد رای دهیم و در سلامت هر انتخاباتی به عنوان حق الناس بکوشیم.

 

نویسنده: بندیر نیوز
نظرات بینندگان