پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 0917       حمایت از کالای ایرانی      
r_search r_search

برنامه ششم در خطر ماست مالی شدن | پایگاه خبری تحلیلی بندیر نیوز

کد خبر: 6771
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۹۵ - ۱۵:۰۳

نماینده مردم ارمیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه ارائه برنامه ششم توسعه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: دائمی کردن لوایح دست نمایندگان مجلس را از اظهار نظر در رابطه با آن کوتاه می‌کند. نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارمیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به دائمی کردن […]

برنامه ششم در خطر ماست مالی شدن

نماینده مردم ارمیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه ارائه برنامه ششم توسعه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: دائمی کردن لوایح دست نمایندگان مجلس را از اظهار نظر در رابطه با آن کوتاه می‌کند.

نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارمیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به دائمی کردن برخی لوایح در برنامه ششم توسعه از سوی دولت و ارائه آن جهت تصویب به مجلس اظهار می‌کند: دائمی کردن لوایح برنامه ششم توسعه، کار بسیار بدی است و نمی‌تواند مورد پذیرش باشد.

وی با بیان اینکه هدف از تنظیم برنامه به صورت زمان‌دار و پنج‌ساله قابل تغییر بودن آن است، ادامه می‌دهد: هر برنامه‌ای دارای سقف و کف مشخصی است و بر همین اساس نیز باید مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

نماینده مردم ارمیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن زمان و سقف برای برنامه به صورت تنها مناسب نیست، عنوان می‌کند: برنامه باید کاملا قابل سنجش و ارزیابی باشد تا بتوان بر روی آن نظارت لازم را داشت.

با نامه نمی‌توان برنامه ششم توسعه را تدوین کرد

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه ارائه برنامه به مجلس، از سوی دولت یازدهم معتقد است: دولت به محلس برنامه نداده بلکه این تنها یک نامه است و با این نامه نمی‌توان برنامه ششم توسعه را برای کشور نوشت و تصویب کرد.

قاضی‌پور همچنین در ادامه به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری به رئیس جمهور نیز اشاره کرده و می‌گوید: در نامه ۸۰ بندی رهبر معظم انقلاب بیش از ۳۱ بند به مسائل اقتصادی اشاره دارد.

وی اظهار می‌کند: رهبر انقلاب در این سیاست‌ها پس از مسائل اقتصادی به مسائل اجتماعی، دفاعی و فرهنگی توجه کرده و این نشان می‌دهد که معیشت مردم باید در الویت اصلی برنامه ششم توسعه قرار بگیرد.

معیشت مردم، حلقه مفقوده برنامه ششم توسعه

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برنامه‌های اقتصادی دولت در برنامه ششم توسعه می‌افزاید: ما در این برنامه حرفی از معیشت مردم نمی‌بینیم و این یک ضعف بزرگ برای برنامه است.

وی ادامه می‌دهد: با دائمی کردن احکام، برنامه و این احکام از دست نمایندگان مجلس خارج می‌شود و دیکر نمی‌توان بر روی آن نظارت داشت و اظهار نظری در رابطه با آن کرد.

دائمی کردن، احکام را تبدیل به قوانین مادر می‌کند

قاضی‌پور بیان می‌کند: با دائمی کردن احکام، این احکام تبدیل به قوانین مادر می‌شود و خود به خود این قوانین مادر به محلی برای رجوع و استناد قوانین دیگر تبدیل خواهد شد.

وی تأکید می‌کند: یکی دیگر از ایرادات اصلی دائمی کردن احکام، تفسیر قوانین از سوی دولت است و بر همین اساس دولت نیز به تفسیر خود در رابطه با این احکام که تبدیل به قوانین مادر شده است عمل خواهد کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: ممکن است چیزی امروز در اولویت و ارزش باشد اما در چند سال آینده به یک امر بی ارزش تبدیل شود حال با دائمی بودن آن چه کنیم؟

وی با بیان اینکه در قوانین اسلام نیز بر همین اساس عمل شده و شاهد هستیم که فقه ما امری پویاست است، خاطرنشان می‌کند: یکی از دلایل وجود مراجع تقلید نیز دائمی نبودن برخی قوانین اسلامی و لزوم اجتهاد بنا به مسائل روز است.

قاضی‌پور با اشاره به اینکه دولت این برنامه را نیز با تأخیر ارائه کرده است، می‌گوید: دولت باید سال گذشته برنامه ششم توسعه را به مجلس را ارائه می‌داد تا مجلس قبل از مهلت اتمام، تصویب آن را بررسی و تصویب کند.

وی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه دیر به محلس ارائه شد، برنامه پنجم توسعه تمدید شده است و برخورد آن با تعطیلات باعث شد تا مدت زمان تصویب آن به یک ماه برسد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: با توجه به اینکه فرصت کمی برای تصویب باقی مانده است، مجلس باید در این فرصت کم برنامه را بررسی و تصویب کند تا دولت یازدهم بر همین اساس بتواند بودجه سال ۹۶ را تهیه و تقدیم مجلس کند. وی در پایان یادآور شد: این سرعت عمل می‌تواند از دقت کار کم کرده و این ماست‌مالی کردن برنامه را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/ح

نویسنده: بندیر نیوز
نظرات بینندگان
متاسفم مطلبی برای نمایش وجود ندارد