پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 0917       حمایت از کالای ایرانی      
r_search r_search

وقف سنت نبوی، سیره علوی | پایگاه خبری تحلیلی بندیر نیوز

کد خبر: 1212
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۹۰ - ۰۵:۱۹


حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی اعظم امام‌جمعه موقت مرکز استان کهکیلویه و بویراحمد در خطبه‌های نماز جمعه مردم را به روح تعاون، احسان و برادری دعوت نمود و با برشمردن فواید وقف از نتایج این عمل حسنه در رفع نیازهای جامعه خبر داد. 

وقف سنت نبوی، سیره علوی

امام‌جمعه موقت یاسوج در خطبه‌های نماز جمعه با ابراز تسلیت به مناسبت ایام صفر با پاسداشت هفته وقف گفت: یکی از مصارف درآمدهای وقف در راستای تحکیم و تثبیت روحیه هم‌بستگی و محبت و نابودی فقر و محرومیت از جامعه مسلمین بوده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی صالح موسوی اعظم با اشاره به وقف به عنوان احسانی عاری از منت، افزود: سنت نیکوی نبوی و سیره علوی وقف اقدامی است که در بسیاری از موارد استفاده کننده از منافع وقف، واقف را ندیده و چه بسا او را نمی‌شناسد ولی از نتیجه لطف او بهره‌مند می‌شود. وی به آیاتی از کلام وحی در ارتباط با آموزه زیبای وقف اشاره و خاطرنشان کرد: سنت حسنه  وقف در دین مبین اسلام ثواب بیشماری دارد و یکی از حسنات مؤکد و باقیات صالحات بوده که مورد تأکید آیین اسلام می‌باشد. به گفته امام جمعه یاسوج ، ائمه اطهار علیهم‌السلام خود در اجرای سنت ماندگار وقف پیش‌قدم بودند به طوریکه مولی الموحدین امیر مؤمنان حضرت علی (ع) در شماره واقفینی بوده که بیش از ۱۸ مورد قنوات، باغات و املاک را وقف نموده بودند. مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کهکیلویه و بویراحمد وقف را عامل خیر و برکت برشمرد و یادآور شد: مرتفع شدن بسیاری از احتیاجهای  تهیدستان و گشایش گره های اقتصادی با سنت حسنه وقف عملی می‌شود.وی با بیان مصادیق نیازهای روز جامعه در راستای منویات واقفین ایران اسلامی، اضافه نمود:ترویج و تبلیغ اسلام ناب محمدی، ترویج مفاهیم عمیق قرآنی درسطح جامعه، گسترش بیشتر شعائر اسلامی و مبانی اندیشه‌های شیعه با رعایت وحدت اسلامی و کمک به نهادینه شدن فرهنگ وقف با استفاده از ابزارهای تبلیغی نوین از مهم‌ترین آثار وقف در جامعه اسلامی است. خطیب نماز جمعه یاسوج، وقف را عاملی برای تولید علم و انجام تحقیقات دانست و تصریح کرد:با استفاده از سنت نیکوی وقت می‌توان به ساخت مدارس، توسعه مکان‌هایی اعم از فرهنگی،درمانی…، به دانشجویان و خانواده‌های بی‌بضاعت،ساخت مسکن برای افراد مستمند، تهیه جهیزیه جوانان،ساخت خوابگاه‌های دانشجویی و برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد با فراهم نمودن شرایط پیگیری کمک نمود.
وی وقف را سنت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام خواند و افزود: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند؛ با مردن انسان طومار زندگی او پیچیده شده و برای همیشه ارتباط او با دنیا قطع می‌گردد؛ مگر ۳ گروه: دانشمندی که اثری علمی برای هدایت مردم، از خود به یادگار گذاشته باشد؛ صدقات و خیرات مستمری که مردم از آن‌ها سود می‌برد، از کسی باقی مانده باشد و فرزند صالح و نیک کرداری که پدر و مادر را به دعای خیر یاد کنند؛بنابراین حسب تأکید رسول‌الله (ص) از همان آغاز، مسلمانان وقف را مورد عمل خود قرار دادند.
حجت‌الاسلام موسوی اعظم با برشمردن فواید وقف، مستمعین را به انجام این سنت پسندیده توصیه نمود و اظهار داشت: کنترل ثروت، فقرزدایی، گسترش علوم و فنون، گسترش عدالت اجتماعی، ترویج الفت و احسان ، تقویت شاخصهای تعلیم و تربیت، ایجاد روحیه اخوت، تعاون و برادری، حفظ ارزش‌ها و اشتغال‌زایی و پایدار سازی مشاغل گوناگون از مهم‌ترین فایده‌های پدیده وقف است که نشأت گرفته از سنت نبوی و سیره علوی می‌باشد. این خطیب نماز جمعه، اشتغال‌زایی جوانان را از برکات وقف دانست و تأکید کرد: بسیار نیکوست که مسئولان در رویارویی با مبحث اشتغال جوانان این مرز و بوم با رویکردی علمی ونوین به عنصر وقف، بخشی از آن آثار نامطلوب و ناگوار بیکاری را کاهش داده و بسترهای مناسب مشاغل سالم و پایدار را هرچه بیشتر فراهم نماید.وی با اشاره به آبروی مسلمانان، حفظ آبرو را از فواید وقف برشمرد و بیان داشت: بنیان‌گذار کبیر انقلاب امام خمینی (اعلی الله مقامه) می‌فرمایند در وقف فضیلت بسیار و پاداش بی‌شمار وجود دارد و همچنین مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) فرموده است:فرهنگ و تاریخ ما وامدار واقفانی است که جهان را به دور از فقر، جهل و محرومیت می‌خواستند که این کلام های گران‌سنگ توجه بزرگان نظام را به مسئله وقف نشان می‌دهد.
امام جمعه یاسوج در بخش دیگری از سخنانش پیرامون مسائل امروزی جهان سخن راندو عنوان کرد: امروزه در سراسر دنیا محرومان و نیازمندانی وجود دارند که با کمک و مساعدت به آنها می‌توان هم سهم بزرگی در تألیف قلوب این همنوعان داشت و هم راه نفوذ فرهنگی و اعتقادی را گشود. گفتنی است هفته وقف از مورخه اول بهمن ماه لغایت ۷ بهمن ماه می‌باشد که با برنامه‌ریزی مدون اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهکیلویه و بویراحمد در راستای بزرگداشت این هفته در روزهای هفت‌گانه آن توأم با شعایر اسلامی، فعالیتها و برنامه‌های مصوب ومتنوعی با حضور مسئولان عالی استانی و شهرستانی صورت می‌گیرد.
وی در فراز دیگری از سخنانش گفت: اداره‌کل اوقاف در این استان همه تلاش خود را به‌کار می‌بندد تا موقوفه‌ها و درآمد آن‌ها آن‌گونه که نظر واقفین است، هزینه شوند.حجت‌السلام سید علی‌صالح موسوی‌اعظم اظهار داشت: عمل به نیات واقفین یکی از دستورات الهی است که مورد تاکید همه علما است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد نیز در جمع اصحاب رسانه افزود: هیچ کس با هیچ مقامی قصد دخل و تصرف در موقوفات را ندارد و این اداره‌کل در این زمینه وسواس خاصی را به خرج می‌دهد.وی بیان داشت: عمل دقیق و مو به مو مطابق نیت واقفین یکی از اموری است که در همه موقوفات استان کهگیلویه و بویراحمد رع
ایت شده و نماینده ولی فقیه نیز در این استان تاکید ویژه‌ای بر این موضوع دارند.موسوی‌اعظم با اشاره به هفته وقف عنوان کرد: کنترل ثروت، فقرزدایی، آثار تربیتی، ایجاد مهربانی و الفت، حفظ ارزش‌ها و ایجاد اشتغال را از فواید وقف در جامعه هستند که باید در ترویج آن تلاش کنیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: افرادی که با هر نیتی قصد وقف یکی از اموال خود را دارند باید به این اداره‌کل مراجعه و وقف‌نامه خود را امضا کنند.
این مسئول در کهگیلویه و بویراحمد کارکردهای اقتصادی وقف را از شاخصه‌های مهم آن دانست و تاکید کرد: در عمل نیکوی وقف بدون آن‌که منتی در کار باشد، وقف کننده نیازی را از یک نیازمند برطرف می‌کند.
*برگزاری همایش وقف، احسان ماندگار در یاسوج
موسوی‌اعظم شعار امروز هفته وقف را وقف، امامزادگان قطب فرهنگی اعلام کرد و تاکید کرد: همایش وقف، احسان ماندگار، چهارشنبه روز پنجم هفته وقف در یاسوج  و سایر شهرستان‌های این استان برگزار می‌شود. وی، ترویج فرهنگ ناب محمدی را از مصادیق نیازهای روز جامعه و نیات واقفین نام برد و عنوان کرد: ترویج فرهنگ وقف، تبلیغ فرهنگ شهادت، کمک به تولید علم و ساخت مدارس دینی را از دیگر نیات واقفین و مصادیق آن دانست.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مبادی ورودی و خروجی همایش وقف، احسان ماندگار از مردم برای ثبت‌نام وقف جدید ثبت‌نام به عمل می‌آید و کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌شود.
وی از غبارروبی، عطرافشانی و باز کردن پارچه‌های سیاه از امامزادگان در پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع‌الاول خبر داد. موسوی‌اعظم از همایش تجلیل از ایثارگران اصحاب وقف در روز پنج‌شنبه همین هفته به‌عنوان یکی از برنامه‌های هفته وقف در کهگیلویه و بویراحمد نام برد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با ایجاد و افزایش تعامل با واقفین بتوانیم طبق نیات واقفین در مصادیقی که عنوان شد قدمی موثر در جامعه برداریم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: موقوفه‌خواری از شراب‌خواری هم بدتر است که در این زمینه اداره‌کل اوقاف در این استان همه تلاش خود را به‌کار می‌بندد تا موقوفه‌ها و درآمد آن‌ها آن‌گونه که نظر واقفین است، هزینه شوند.
در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، ۲۹۶ امامزاده وجود دارد که ۱۰۷ امامزاده تحت پوشش اوقاف و امور خیریه استان و دارای درآمد است.
حجت‌الاسلام سیدعلی‌صالح موسوی‌اعظم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد با بیان این مطلب گفت:درسطح استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵۸ امامزاده در شهرستان‌های بویراحمد و دنا، ۸۳ امامزاده در شهرستان‌های گچساران و باشت و ۱۴۳ امامزاده در شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی و چرام واقع شده است.
وی اظهار کرد: با همکاری کارکنان این اداره‌کل در حال بررسی جهت پوشش قرار دادن امامزادگانی که تحت پوشش ما نیستند، هستیم.
حجت‌الاسلام موسوی‌اعظم بیان کرد: ۲۴ امامزاده در حال ساخت و احداث هستند که ۱۵ تا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد از مجهز بودن بقاع متبرکه به سیستم مدار بسته خبر داد و ابراز کرد: پنج امامزاده در سطح استان مجهز به سیستم مدار بسته است که شامل؛ امامزاده جعفر(ع)، امامزاده قاسم(ع)، امامزاده عبدالله(ع)، امامزاده مختار(ع) و امامزاده عسکر(ع) و تعداد پنج امامزاده دیگر در دست برنامه‌ریزی و اجرا هستند.حجت‌الاسلام موسوی‌اعظم در رابطه با مهمترین برنامه‌های اجرا شده در بقاع متبرکه تصریح کرد: تأسیس و تجهیز کتابخانه دیجیتالی در بقاع متبرکه، برگزاری مسابقات حفظ، قرائت و ترتیل قرآن کریم، برگزاری کنگره و جشنواره ائمه معصوم(ع)، برگزاری برنامه بصیرت عاشورایی، برگزاری سوگواره یاس نبوی، برگزاری مراسم موالید و شهادت اهل بیت(ع)، برگزاری طرح نشاط معنوی و برگزاری مراسم بزرگداشت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از جمله مهمترین برنامه‌های اجرا شده در بقاع متبرکه است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ۳۰ عدد گاوصندوق برای امامزاده‌های استان خریداری و چهار عدد تابلوی راهنما نیز نصب شده است.
حجت‌الاسلام موسوی اعظم خاطرنشان کرد:امامزاده بی‌بی حکیمه(ع) خواهر حضرت امام رضا(ع) بیشترین زائر را میان امامزاده گان استان دارد.

نویسنده: بندیر نیوز
نظرات بینندگان
متاسفم مطلبی برای نمایش وجود ندارد