پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 0917       حمایت از کالای ایرانی      
r_search r_search

سازش هزینه دارد | پایگاه خبری تحلیلی بندیر نیوز

کد خبر: 8682
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۹۶ - ۱۰:۴۸

?سرگذشت ملت فلسطین و رهبران #سازش کار؛?با نگاهی به تاریخ تحولات فلسطین اشغالی میتوان دریافت که علیرغم اینکه ملت فلسطین سعی میکردند با تمام توان و حداقل امکانات و حتی با سنگ پرانی با رژیم صهیونیستی مبارزه نموده و این رژیم را به چالش کشیده و با تدارک #انتفاضه از حقانیت خود دفاع کنند، اما […]

سازش هزینه دارد

?سرگذشت ملت فلسطین و رهبران #سازش کار؛?با نگاهی به تاریخ تحولات فلسطین اشغالی میتوان دریافت که علیرغم اینکه ملت فلسطین سعی میکردند با تمام توان و حداقل امکانات و حتی با سنگ پرانی با رژیم صهیونیستی مبارزه نموده و این رژیم را به چالش کشیده و با تدارک #انتفاضه از حقانیت خود دفاع کنند، اما در سوی دیگر #سازش برخی رهبران جنبشهای فلسطینی، ثمرات مبارزات آنان را بی نتیجه نموده و سرنوشتی تلخ را برای آینده فلسطین رقم زد و #هزینه های غیر قابل جبرانی را برای این مردم به همراه داشت.

?از جمله کسانی که علی رغم سابقه مبارزاتی زیاد با رژیم اشغالگر قدس مرتکب این خطای بزرگ شد و با قبول #سازش با این رژیم، هزینه های زیادی برای کشور و مردم فلسطین ایجاد نمود، شخص #یاسر_عرفات است. وی که از مبارزان قدیمی و موسس جنبش فتح بود و در مسیر مبارزاتی خود تلاشهای زیادی کرده بود، به یکباره مسیر خود را در مبارزه تغییر داد.

?او که توانایی خوبی در بهره‌برداری از مبارزات فلسطینیان داشت، توانست مدعی رهبری فلسطینیانی شود، در حالیکه سرمنشا این جنبش تقریبا هیچ ارتباطی به او نداشت. اما او در این جایگاه موضع گیری های را انجام داد، که سرنوشت ملت #فلسطین را دگرگون کرد.

?وی در سال ۱۹۸۸ و با تغییر در سیاست‌‏های خود، در سخنرانی اش در مقر سازمان ملل در ژنو عنوان کرد، سازمان آزادیبخش فلسطین از تروریسم حمایت نمی‌‏کند، چراکه تمام احزاب و گروه‌‏ها در خاورمیانه خواهان زندگی در محیطی امن و مسالمت‌آمیز هستند که این مسئله شامل ملت فلسطین، اسرائیل و همسایه‌‏های آنان نیز می‌‏شود.

?به این ترتیب سازمان آزادی بخش فلسطین در سال ۱۹۸۸ #حق_ #موجودیت_اسرائیل را به رسمیت شناخته و قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت را پذیرفت.

✅اینگونه بود که اولین اقدامات سازش کارانه و تغییر در مسیر و خط مشی مبارزه، یکی از جبران ناپذیرترین #هزینه ها را برای ملت فلسطین به همراه داشت.

?سرگذشت ملت فلسطین و رهبران #سازش کار؛

?#سازش کاریهای یاسر عرفات بدین جا ختم نشد و او با تغییرات بیشتر درمسیر مبارزات مردم فلسطین و شعارها و اهداف آنان، خسارتهای دیگری را نیز به جای گذاشت. عرفات با تغییر در شعار مردم فلسطین یعنی اینکه فلسطین مسئله اصلی اسلام و مسلمین است و طرح شعار «فلسطینی کردن قضیه فلسطینی و استقلال تصمیم‌گیری فلسطینی» باعث شد که مسئله فلسطین از جایگاه و موضع عربی و اسلامی خود جدا شود.

?با این تغییر در راهبرد مبارزه، رژیم صهیونیستی راهی پیدا کرد تا بتواند با مردم فلسطین در داخل فلسطین روبرو شود و آمریکا نیز مجاب شد، عرفات تنها کسی است که می‌تواند به رژیم صهیونیستی مشروعیت ببخشد و با آن همکاری کند.

?این پیش بینی محقق شد و زمانی‌که اسرائیل اعلام کرد که به خاطر افزایش شدید عملیات‌های انتفاضه در غزه، از این شهر به صورت یک‌جانبه عقب‌نشینی می‌کند. در این زمان عرفات از صهیونیست‌ها خواست که عجله نکرده و صبر کنند تا او جایگاهش را در این شهر تحکیم کند، چرا که عرفات در آن زمان در آستانه سقوط و کنار رفتن از صحنه سیاسی فلسطین بود، که «شیمون پرز» نخست وزیر وقت اسرائیل با باز کردن کانال #مذاکرات سری #اسلو او را از این مهلکه نجات داد و او را که برای تامین منافع خود ارزشمند دانسته بود، برای تامین منافع خود حفظ کرد.

✴️عرفات به تنهایی به مذاکره با صهیونیست‌ها پرداخت. وی به شرایط آنها جواب مثبت داد و با دور زدن فلسطینیان و گروه‌های مقاومت در مذاکرات پیچ و خم دار #اسلو، با صهیونیست‌ها #توافقنامه_سازش به امضا رساند. این مذاکرات تا آنجا پیش رفت که در ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳، #عرفات و #اسحاق_رابین، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، پس از مذاکرات محرمانه با میانجیگری دیپلمات‌های نروژی در محوطه کاخ سفید، حضور یافتند تا پس از آن #اعلامیه_اسلو را امضا کنند.

?اعلامیه #اسلو به فلسطینیان اجازه خودگردانی در نوارغزه و شهر رام الله در کرانه باختری را می‌داد، اما در مقابل سازمان آزادیبخش فلسطین #وجود_رژیم_صهیونیستی را به #رسمیت می‌شناخت. این در حالی بود که مسائل مهم و اساسی ای که برای سرنوشت ملت فلسطین حیاتی بود، همچون شهرک‌های صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست، آینده فلسطینیان ۱۹۴۸ و قدس، بدون تصمیم گیری و نتیجه خاصی همچنان به همان حال ماند.

?اتفاق جالب این مذاکرات این بود که عرفات به خاطر این خوش خدمتی به اسرائیل و کنار گذاشتن مبارزه ، در ۱۴ اکتبر ۱۹۹۴ به اتفاق #اسحاق_ رابین و #شیمون_پرز به طور مشترک به خاطر انعقاد این قرارداد، جایزه #صلح_نوبل را دریافت کرد.
?سرگذشت ملت فلسطین و رهبران #سازش کار؛

?یاسر عرفات با تشکیل دولت خودمختار فلسطین در ژوئیه ۱۹۹۴ مسیر #مذاکره را بیشتر از پیش طی نمود و دور دوم مذاکرات را که او مکمل توافقنامه اسلو و تداوم حکومت خودگردان فلسطین میدانست، در سپتامبر ۱۹۹۵ در واشنگتن آغاز کرد که منجر به امضای #توافقنامه_اسلو۲ یا #طابا بین اسحاق رابین و عرفات شد. طبق این قرارداد حاکمیت بر شهرهای جنین، طولکرم، نابلس، قلقیلیه، رام الله و بخشی از شهر الخلیل به تشکیلات خودگردان سپرده شد. در مقابل عرفات متعهد شد، بندهای مربوط به نابودی اسرائیل را از #منشور_ملی_فلسطین و اساسنامه سازمان آزادیبخش فلسطین حذف کند.

?اما این توافقنامه ها به دلیل عدم پایبندی رژیم اسرائیل بی نتیجه ماند و عرفات که راه مذاکره را در پیش گرفته بود، تصمیم گرفت برای بار دیگر در ۲۳ اکتبر ۱۹۹۸ توافقنامه دیگری را با عنوان #وای‌ریور و این بار با #بنیامین_نتانیاهو و با حضور کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا به امضا برساند. یکی از محورهای این توافقنامه، عقب‌نشینی اسرائیل از ۱۳% سرزمین‌های کرانه باختری بود.

✴️صهیونیستها با بهره گیری از راهبرد به تاخیر انداختن عمل به توافق نامه ها،به آنان پایبند نبوده و آنها را عملا بی نتیجه می گذاشتند و از سوی دیگر با استفاده ازاین راهبرد و با امضای توافقنامه های بیشتر، امتیازات بیشتری از مذاکرات به نفع خود میگرفتند. راهبردی که بی نتیجه نماند و سبب شد تا اجلاس #کمپ_دیوید_۲ در سال ۲۰۰۰ در آمریکا برگزار شود. موضوعات مورد بحث این نشست سرنوشت قدس، وضعیت آوارگان ۴۸ و ۶۷ ، اعلام موجودیت کشور مستقل فلسطینی،مرزهای حکومت خودگردان و وضعیت شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری و نوارغزه بود.

?اما این دور ازمذاکرات نیز با شکست روبه رو شد چرا که #ایهود_ باراک، چهار موضوع را جزو #خطوط_قرمز_اسرائیل برای مذاکره در دو روز پایانی مذاکرات صلح عنوان نمود: حاکمیت اسرائیل بر قدس، عدم بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷، عدم دادن اجازه داشتن ارتش به تشکیلات خودگردان و حفظ شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری و نوارغزه. باراک قبل از شروع مذاکره دور آخر نیز اعلام کرد که اجازه بازگشت به آوارگان ۴۸ و ۶۷ را نخواهد داد.

◀️اینگونه شد که ملت فلسطین با دیدن نتایج سوء این مذاکرات و توهین به مقدسات دینی خود که با دیدار #شارون از مسجدالاقصى رخ داد، #انتفاضه_الاقصی را در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰ به راه انداختند تا با #مبارزه و #چالش واقعی با رژیم صهیونیستی حقوق خود را بازیابند.

✅این سرگذشت دردناک و تاریخی ملت مظلوم فلسطین به خوبی نشان میدهد که نشستن پای میز مذاکره با دشمنی که از هر وسیله و راهی حتی #مذاکره و #سازش به نفع خود بهره برداری نموده و آن را به گونه ای برنامه ریزی و سازماندهی میکند که خود بیشترین نتیجه را ببرد، هیچ نتیجه نداشته بلکه بیشترین ضرر را دارد. چرا که دشمن هیچ گاه زمانی که در موضع قدرت باشد، دست از منافع خود بر نمی دارد. این بزرگترین درس برای تمام ملت های مبارز جهان است که بدانند #سازش_هزینه دارد و شاید هزینه های آن جبران ناپذیر باشد. درسی که #خمینی_کبیر (ره) با اعلام #روز_جهانی_قدس به تمام مسلمین جهان دادند تا مسئله فلسطین را مسئله همگان و راهکار حل آن

 

نویسنده: بندیر نیوز
نظرات بینندگان