۱۳:۲۰:۰۳ - سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تحمیل سیاست مالی یک شرکت هواپیمایی به استان کهگیلویه و بویراحمد؛
باج به آسمان!

به گزارش بندیرنیوز؛ معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از پروازهای ۶ روزه هواپیمایی آسمان در فرودگاه یاسوج خبر داد و گفت: پروازهای فرودگاه یاسوج به تهران به صورت رفت و برگشت صورت می‌گیرد و پس از چند هفته تعطیلی مجدداً برقرار شده‌اند. پژمان نیک اقبالی اظهار داشت: این پروازها با تعهد مسئولین استانی مبنی بر پرداخت بهای صندلی‌های خالی به شرکت هواپیمایی آسمان برقرار شده است.  وی افزود: نبود مسافر و خالی ماندن صندلی‌ها در پروازهای این فرودگاه هزینه‌های زیادی به شرکت هواپیمایی آسمان تحمیل می‌کرد. وی ادامه داد: مسئولین هواپیمایی آسمان با پرداخت بهای صندلی‌های خالی حاضر به افزایش پروازها در فرودگاه یاسوج شدند و پروازها از ۲ روز در هفته به ۶ روز در هفته افزایش یافت.

پرداخت هزینه صندلی‌های خالی به هواپیمایی آسمان پرداخت نوعی یارانه اجباری از جیب مردم به این شرکت هواپیمایی است که با توجه به اینکه طبقه مرفه جامعه استان به صورت یک جانبه از این پروازها استفاده می‌کنند نوعی تبعیض و حق کشی مردم محروم این استان است که از سرانه بودجه استان این مبلغ پرداخت شود و مصداقی از ظلم به افرادی است که از هواپیما به عنوان وسیله سفر، استفاده نمی‌کنند ولی از جیب آن‌ها این پول پرداخت می‌شود که نباید به سادگی از آن گذشت. با مراجعه به وبگاه هواپیمایی آسمان متوجه می‌شوید که ظرفیت پروازهای این شرکت به کهگیلویه و بویراحمد در اکثر مواقع  تکمیل بوده که نیازی به دادن این تعهد نبود.در این که این پروازها، استان را به دلیل شرایط خاص توپوگرافی از بن بست خارج می‌کند شکی نیست و جای تشکر از مسئولان دارد و حمایت از این پرواز معقول و قابل درک است اما اینکه قرار باشد استانداری هزینه این پرواز را تقبل کند مورد ابهام است و سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این پرداخت، ردیف هزینه‌ای دارد؟ و اگر جواب مثبت است آیا در آن ردیف اعتباری به تمام کاستی‌های استان پاسخ داده شده که مسئولین محترم گردن به چنین باج خواهی داده‌اند؟ از طرفی دیگر شرکت هواپیمایی آسمان متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است و پرواز این شرکت به استان نه با هواپیمای فوکر و یا دیگر هواپیماهاست بلکه با هواپیمای ATR با ۶۰ نفر سرنشین است که می‌توان با رایزنی مسئولان با توجه به تطویل باند فرودگاه از دیگر هواپیماها استفاده کرد کما این که با رایزنی مسئولان دولت که مدعی حل مشکلات ناوگان هوایی در خرید آن چنانی از آمریکا شده‌اند می‌شد چنین باجی را به این شرکت نداد و از اصل رقابت، برای رسیدن به این مهم استفاده کرد. در ضمن هزینه بلیط رفت و برگشت از یاسوج به تهران با قیمت ۱ میلیون ۸۹۰ هزار ریال و از تهران به یاسوج نیز به قیمت ۱ میلیون ۸۱۹ هزار ریال است و قیمت بلیط رفت نیز به قیمتی مشابه بلیط رفت و برگشت نزدیک است که جای بحث دارد.

 اکنون زمان آن رسیده است که مسئولان استان با رایزنی با سایر شرکت‌های هواپیمایی، آسمان یاسوج از انحصار آسمان درآورده و فضای رقابتی در این زمینه ایجاد کنند تا شرکت هواپیمایی با خدماتی به مراتب بالاتر و قیمت بلیت بسیار کمتری به ارائه خدمات به مردم این استان بپردازند.

اهمیت این موضوع زمانی آشکار می‌شود که بدانیم شرکت هواپیمایی آسمان و کلاس پروازی که ارائه می‌دهد در رده‌های نامطلوب قرار دارد و در آذر ۱۳۹۵، اتحادیه اروپا هواپیمایی آسمان را از پرواز در حوزه اتحادیه اروپا به واسطه آنچه که نگرانی‌های ایمنی پرواز خواند، منع کرد!

امید است مسولان استان به جای حاتم بخشی از جیب مردم این استان تدبیر به خرج داده و اجازه ندهند اعتبارات استانی به این سادگی بذل و بخشش شود.

انتهای پیام/ح

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چندرسانه اي