۲۲:۵۶:۵۲ - سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
با سخنان تاجگردون در تجلیل از واقفان ؛
موج « واو » به ساحل استان آرامش داد؟

سخنرانی نماینده مردم شریف گچساران و باشت با موضوع وقف و اقتصاد به خبر جنجال آفرین تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد نیز گره خورد و با طنز چاقی و چربی خون و جوک ملا خاتمه یافت.

به گزارش بندیر نیوز؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جلسه تجلیل از واقفان و فعالان رسانه ای با بحث محوری وقف و اقتصاد به نسبت میان این دو موضوع پرداخت و گفت: در مبانی دینی بحث وقف، انفاق، هبه و …از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بستر اقتصاد سالم با تعهد به اجرای این احکام رقم می خورد و در آن صورت شکاف طبقاتی فقیر و غنی کاهش می یابد.

دکتر غلامرضا تاجگردون افزود: اسلام قائل به جدایی مباحث وقف و اقتصاد نیست و در اقتصاد سالم، سرمایه انسانی اولین آیتم اساسی است که با افزایش ظرفیت های تولید می تواند جامعه را متحول کند.

وی با تبیین شاخصه های اقتصاد با رویکرد تامین نیازهای جامعه افزود: سرمایه فیزیکی یا انباشت ثروت دومین راهکار افزایش ظرفیت تولید و رفع مشکلات است و راهپیمایی در خیابان و نماز جمعه باعث افزایش ثروت نمی شود.

نماینده مردم گچساران و باشت با اشاره به وضعیت اقتصادی حاکم بر دنیا و نسبت فقر و سرمایه اظهار داشت:توسعه با آمیزش این شاخصه ها جهت رفع مشکلات تولید تکمیل می شود و باید تولید ثروت و توزیع آن عادلانه باشد تا جامعه از آن به نحو بهینه استفاده کند.

تاجگردون با انتقاد از اینکه عده ای دیدگاههای او را مدل توسعه غربی می خوانند تصریح کرد: اقتصاد در دنیا الگوی واحد دارد و در نتیجه علم اقتصاد در تعریف خاص خود غربی و شرقی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: بحث وقف نیز یک موضوع خاص دینی برای سلامت اقتصادی جامعه با ماهیت خاص در سرمایه گذاری، افزایش درآمد و رفع پازل فقر است.

وی با اشاره به سیره ائمه معصوم “ع” در تبیین وقف و اقتصاد افزود:اقتصاد ما بر پایه مبانی دینی است و سعادت اخروی ما نیز در گرو عمل به اقتصاد اسلامی است و با این منشاء ، وقف یک عامل حیاتی و صدقه جاریه ای است که تاثیر بسزایی در آینده جامعه ما داشته و ماندگار خواهد بود.

تاجگردون در همین رابطه گفت: بطور میانگین حدود ۸ تا ۱۰ درصد دارایی کشور از وقفیات است که باید در شکوفایی اقتصاد ایفای نقش کند و از آنجائیکه بازده اموال وقفی ۵ درصد است باید با ارائه راهکارهای پیشنهادی متناسب با روح موضوع در پیشبرد اهداف جامعه کمک کرد.

وی اجرای احکام ثانوی را باعث تالیف قلوب دانست و خاطر نشان کرد: با توزیع اوراق وقفی می توان به ایجاد زیرساخت ها در حوزه های مختلف اعتلا بخشید زیرا انسان های متمول در استان کم و فرهنگ این کار بخوبی ساری و جاری نگردیده است که در راستای نهادینه کردن اوراق وقفی با کمک شورای نگهبان در قالب  بودجه ریزی سال ۹۴ استفاده گردیده بود.

تاجگردون در پایان این بخش از سخنانش با اشاره به اظهارات مدیر کل اوقاف کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر وضعیت سلامتی خویش ، ضمن تشکر از گزارش عملکردی وی به حالت مزاح گفت: چربی و قندخون حاج آقا ناشی از خوشگذرانی و چاقی است!

نماینده مردم گچساران و باشت در فراز دیگری از سخنانش به بحث دامنه دار توسعه استان پرداخت و ضمن ابراز نگرانی شدید از باب عملکرد مدیریت سیاسی و اقتصادی گفت: به عنوان یک کارشناس نگران توسعه استان نیستم ولی عمده نگرانی ام مربوط به مدیریت سیاسی و اقتصادی از این حیث است که نتوانند بخوبی از منابع و ظرفیت ها استفاده کنند.

تاجگردون در همین راستا افزود : قرار گرفتن کهگیلویه و بویراحمد در آخرین ردیف جدول توزیع منابع عمرانی استان ها با تخصیص یک درصد در سالیان متوالی برایم آزار دهنده بود که البته عقب ماندگی ما ناشی از مسائل مختلف از جمله نرم جمعیتی بوده و اینک حداقل می توانیم ادعا کنیم که از باب احیاء حق استان نگران نیستیم…

وی نحوه توزیع آب و مدیریت این منبع حیاتی را در حوزه سدها نیز تلویحا به باد انتقاد گرفت و با اشاره به جلسات متشکله با وزیر نیرو، آینده جامعه استانی و بهبود وضعیت را معطوف به ارتباطات انسانی کرد.

وی وحدت شکنی را مایه افزایش آسیب های اجتماعی دانست و در قیاس با زمان جنگ آن را نگران کننده خواند و افزود: ایجاد گسست در همگرایی حول مدار هدف، یکی از عوامل اصلی این ناهنجاری اجتماعی است و باید تلاش شود که همگرایی در هدف شکل بگیرد و هر دمل چرکینی را با همگرایی جراحی کنیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: حب وطن و فرهنگ و تاریخ جوهره کار ماست و از این رو اعتقاد به کوروش منافی ایرانی بودن و یا زدودن دین نیست بلکه سجده بر مقبره کوروش را کفر می دانیم.

تاجگردون با بیان اینکه من مدافع اصلی هویت کهگیلویه و بویراحمد هستم و توصیه خاصی جهت تغییر نام نداشته ام تصریح کرد:

شاید با این اسم دو سیلابی در طول تا ریخ خواسته ایم هویت فرهنگی و تاریخی خود را حفظ کنیم و به کرات گفته ام من از بویراحمدی اصیل هم اصیل ترم ولی کسی حق ندارد در یک مسئله عمومی خود را قیم مردم بنامد همانگونه که بنده هم به خودم اجازه نمی دهم.

وی افزود ما همه از یک قامت ایم و ملتی سرافراز است که بتواند با نام و زبان و فرهنگ خودش تاریخش را نمایش دهد و بنابر این به همان ” واو” ربط کهگیلویه و بویراحمد قانع هستیم و آنچه در تفسیر این حرف ” واو” گفته و نوشته ام به مفهوم تغییر نام به زاگرس و دنا که گستره وسیعی را شامل می شود نبوده و نیست.

وی در همین خصوص که کهگیلویه و بویراحمد یک تاریخ است، افزود: باید بپذیریم  بحث تغییر نام به یک موضوع اجتماعی مبدل شده بود که مسئولان استانی برای یکبار باید جمع کنند ولی به دهنی که سخن می گوید، سنگ نکوبید و احترام ” واو” را حفظ کنند.

حاشیه های مراسم

دکتر تاجگردون هر چند در جایگاه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و تکیه به علم اقتصاد به عنوان تخصص خویش به تبیین موضوع به خوبی پرداخت اما به نظر می رسد به نوعی در خلال سخنانش خلط موضوع کرد و ابهامی هم بوجود آمد.
اول – آنگونه که در ابتدای سخن فرمود :
“با راهپیمایی و نماز جمعه و … اقتصاد پویا نمی شود”  این خود نوعی تضاد در برداشت از مبانی دینی و البته ارزش ستیزی تلقی می شود و شائبه همان اقتصاد با دیدگاه غربی را به ذهن متبادر می نماید.

دوم- از یک طرف با تکیه به مبانی اقتصاد اسلامی، نسبت وقف و اقتصاد را بخوبی تشریح کردند ولی برخلاف انتظار و انتقاد از عده ای که ظاهرا دیدگاه های وی را مدل توسعه غربی خوانده اند، بلافاصله با واحد شمردن علم اقتصاد در دنیا سخن خود را نقض کردند که این موضع گیری قابل تامل و جمع نقیضین است.

اگر چنانچه پا در کفش بزرگان نباشد، مبانی اقتصادی اسلام  ریشه قرانی دارد و با اقتصاد غرب متفاوت است .
اقتصاد غربی فاقد عدالت و  به دنبال توسعه به هر شیوه ممکن است  ولی بر خلاف آن، اقتصاد اسلامی به توسعه مبتنی بر اخلاق و عدالت معتقد است. به عبارتی دیگر علم اقتصاد اسلامی چگونه تولید کردن را با چگونه مصرف کردن و میانه روی توام کرده است.
هر چند از ابتدای انقلاب تا کنون دولت ها و بویژه تکنوکرات ها، ناکارآمد در پیاده کردن تئوری اقتصاد اسلامی و بدون نگاه عدالت محوری یعنی همان مدل توسعه غربی پیش رفته اند ولی وجوه تمایز اقتصاد اسلام و غرب مبرهن است.
همانطور که در یک برشی از سخنان آقای تاجگردون به وقف از دیدگاه اقتصادی پرداخته شد ، واقفیم که اسلام برای اداره جامعه، صاحب تئوری در قالب وقف و خمس و زکات و انفاق و مالیات و قرض الحسنه برای ایجاد عدالت و رفع فقر و شکاف طبقاتی می باشد هر چند در بخش نظام بانکی با وجود پشتوانه دینی و فقهی مورد توصیه علماء، هیچ دولتی تا کنون اراده پیاده کردن این دستور را ننموده و از کشورهای غربی در نرخ بهره بانکی متاسفانه عقب تریم که آرزو می کنیم در کسوت قانونگذاری به این اصولی ترین درخواست علماء و فقهاء جامه عمل بپوشند.

آقای تاجگردون با سوگند شرعی به نداشتن نظر خاص در بحث جنجال برانگیز تغییر نام و یا استفاده از توانایی و نفوذی که به دلیل همگرایی با دولت دارد حجت را تمام کرد و با اذعان و افتخار به اصالت بویراحمدی خویش و کنایه خاص به عاریه ای بودن نماینده اسبق بویراحمد، سیلی محکمی متقابلا به گوش وی نواخت و به فیصله دادن این مناقشه و حاشیه های امنیتی آن پایان داد که چنین بنظر رسید  این برنامه مهمانی در بطن خود پایان دادن به سوء تفاهمات و مناقشات حاصله و البته اقدامی نیکو بوده است.

هر چند هنوز هم  در سخنرانی خویش به ” واو” خبر سازی تکیه داشت اما در واقع این جنگ زرگری و کلاه گشاد بر سر رقبا و کهگیلویه بویراحمد تهی از همه چیز است که آن همه چیز در سایه وی قابل تهاتر با  “واو” نیست و این ” واو” همه چیز را به استخدام خود درآورده است تا آنجا که همسنگرش در پای سخنرانی ایشان با به تصویر کشیدن وزن سیاسی وی ، ملتمسانه اصرار به بیان خاتمه یافتن تغییر نام از زبان نافذ وی دارد!!!
طیب الله و تبارک الله احسن الخالقين!

و نکته نهایی اینکه در پاسخ به یک سالخورده روستایی در هنگامه التجاه و التماس به تدبیرجهت وضعیت بیکاری جوانان و حال و روز بویراحمد !!! پای جوک گوساله ای را هم به کنایه به میدان کشید و در میان سیل هجوم معنادار جمعیت به خبرنگاران نیز پاسخی نداد و رفت.

انتهای پیام/ح

 

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چندرسانه اي