امروز

سه شنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۳۹۸

  ساعت

۱۸:۲۱ بعد از ظهر

سایز متن   /

در روايت مي گويد غيبت حضرت مهدي مانند غيبت حضرت يوسف است و خدا بين او و خلق حجاب قرار مي دهد به گونه اي که:
«يَرَوْنَهُ وَ لا يَعرِفُونَهُ».(2)
يعني همان طور که حضرت يوسف در ميان برادران بود و او را نمي شناختند، حضرت مهدي (عليه السلام) در بين مردم است و مردم او را مي بينند ولي نمي شناسند.
آيا ما از صبح تا غروب توي خيابان هر که را مي بينيم مي شناسيم؟! و آيا الآن توي ذهن ما هست که چه کساني را ديده ايم؟!
پس حضرت مثل جن و ملک و فرشته و پري و امثال آنها نيست و توي ديوار هم فرو نرفته است. ضمناً حضرت اعمال اعجازآميز هم نمي کند و داعي ندارد که هميشه از درهاي بسته وارد شود و در ذهن ها تصرف کند که او را نبينند و حضورش را احساس نکنند.
گذشته از اينها معني غيبت اين نيست که مثل خداوند از انظار غايب است؛ زيرا خداوند لامکان است ولي حضرت لامکان نيست و مکان دارد.
حضرت روي زمين خدا زندگي مي کند و راه مي رود و غذا مي خورد و مي خوابد و استراحت مي کند، و حتي ممکن است طبق مسير عادي طبيعت سرماخوردگي پيدا کند و بيمار بشود. البته مردمي که او را قبلاً مي شناختند اگر ايشان را ببينند احتمالاً خواهند شناخت و بنابراين حضرت قاعدتاً نزد آنها نمي رود. کساني هم که ايشان را نمي شناختند ممکن است بارها حضرت را ببينند ولي تشخيص ندهند. پس معني غيبت اين است که حضرت بي آدرس است. نمي دانيم حضرت کجا و به چه کيفيت زندگي مي کنند.
اکنون بايد ديد اگر ما ندانيم که کجا و به چه کيفيت زندگي مي کنند آيا بي خبري ما دليل بر نبودن ايشان است؟ مي رويم خدمت حضرت يعقوب و مي گوييم: جناب يعقوب اين آقازاده شما يوسف زنده است يا خير؟ مي گويد: بله. عرض مي کنيم: آيا در آينده او را خواهيد ديد؟ مي گويد: بله. مي پرسيم: الآن کجا است؟ مي گويد: نمي دانم. مي گوييم: چه مي کند؟ چه مي خورد؟ مي فرمايد: نمي دانم. چون واقعاً نمي دانست و با آنکه حضرت يعقوب پيغمبر بود، معهذا واقعاً اطلاع نداشت که يوسف کجا است؛ زيرا خداوند اين علم را به او نداده بود.
از برادران يوسف هم اگر سوال مي شد برادر شما کجاست، مي گفتند: نمي دانيم، و شايد اصلاً زنده نباشد. به همين علت هم در حضور يوسف به او دروغ بستند و حضرت يوسف به روي خود نياورد.(3) پس در فاصله 20 يا 30 سال در حضور برادر مي ايستند؛ ولي او را نمي شناسند … و معني غيبت اين است.(4) لذا به هنگام ظهورش خيلي از مردم خواهند گفت که ما قبلاً آن حضرت را ديده ايم.
از سوي ديگر مي توان گفت که اين بي آدرسي يک بي آدرسي مطلق نيست، بلکه يک آدرس هاي کلي وجود دارد. مثلاً به ما گفته شده است که حضرت هر سال در مراسم حج شرکت مي کند و در زمان حج به عنوان امير الحاج مسلمين حضور دارند. هر سال در مِني و در عرفات تشريف دارند.
پس اين يک آدرس شد. ديگر کجا؟ در کربلا هم گاهي ديده شده است، در حرم ائمه نيز. چند مرتبه هم بعضي از علماء سابق ايشان را در مسجد جمکران ديده اند. اما آيا هميشه در مسجد جمکران منتظرند که بنده به ديدنشان بروم؟ حتماً خير. در مسجد کوفه، حرم حضرت امير (عليه السلام)، مسجد سهله، سرداب سامرا و اينگونه اماکن امکان حضور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) وجود دارد، اما نه هميشه.

پي نوشتها :

1. يوسف، 58:12: برادران يوسف آمدند. يوسف آنان را شناخت، ليکن آنان يوسف را بجا نياوردند.
2. صافي گلپايگاني: منتخب الاثر/ 301.
3. يوسف، 77:12.
4. نعماني: الغيبه/ 163ح 4، و بحارالانوار 51/ 142.

منبع: گفتارهايي پيرامون امام زمان عليه السلام
سيد حسن افتخارزاده

برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتبویردیتابویردیتا