امروز

جمعه, ۲۸ تیر , ۱۳۹۸

  ساعت

۰۱:۰۲ قبل از ظهر

سایز متن   /

بندیرنیوز –  هرچند تعداد جان باختگان تصادف‌های جاده ای این استان در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است اما افزایش شمار مصدومان ناشی از این معضل به دلیل خانه نشین شدن تعداد زیادی نیروی فعال جامعه و خسارت‌های مالی فراوانی که بر سیستم درمان کشور وارد می‌کند دارای اهمیت فراوانی است.
وجود گره‌های ترافیکی درون شهری، کمبود زیرساخت‌های جاده‌ای و خطاهای انسانی از چالش‌هایی است که متخصصان به‌عنوان دلایل اصلی سوانح رانندگی کهگیلویه و بویراحمد ذکر می‌کنند.
کارشناسان می‌گویند که گشوده شدن گره‌های ترافیکی شهرهای بزرگ به‌ویژه گچساران و یاسوج نیازمند مشارکت جدی همه شهروندان اعم از اصناف، رانندگان و عابران پیاده است.
از سوی دیگر شتاب بخشی به طرح‌های زیرساخت‌های جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار داشتن در محل اتصال استان‌های مرکزی به جنوبی و گردشگر پذیر بودن منطقه همتی مضاعفی می‌طلبد.

**سوانح جاده‌ای در کهگیلویه و بویراحمد ۵۷ نفر را به کام مرگ کشاند
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سوانح جاده ای در این استان در چهار ماه نخست سال جاری ۵۷ کشته و ۱۸۸۰ مصدوم بر جای گذاشت.
کامروز امینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد کشته شدگان سوانح رانندگی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳٫۳ درصد کاهش داشته اما تعداد مصدومان تصادف در جاده‌های این استان ۲۶ درصد افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه ۳۵ نفر در بویراحمد، ۱۲ نفر در کهگیلویه و ۱۰ نفر در گچساران در بر اثر سوانح جاده‌ای جان باختند.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در مدت مشابه سال گذشته ۵۹ تن در جاده های استان به دلیل سوانح رانندگی کشته و یک هزار و ۴۸۲ نفر مصدوم شده بودند.
بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۵ در رتبه چهارم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی قرار گرفت.

** دلایل سوانح رانندگی
رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده زیاد از خودروهای شخصی، سد معبر اصناف در پیاده روها، وجود دستفروش های دوره گرد در پیاده روها و ورودی شهرها و انجام حرکات خطرآفرین از سوی برخی جوانان با خودروها از جمله عوامل سوانح رانندگی است.
سرهنگ اسماعیل خوشوقت بابیان اینکه روان سازی ترافیک شهرهای این استان نیازمند تقویت فرهنگ استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، گفت: بخش عمده‌ای از مردم به‌ویژه در یاسوج مرکز استان با خودروهای شخصی تردد می‌کنند.
وی بیان کرد: کم عرض بودن خیابان‌ها، نبود پل‌های مکانیزه و بی‌توجهی مردم به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی بر مشکلات ترافیکی افزوده است.
وی نبود زیرگذر در برخی معابر پررفت‌وآمد را یکی از مشکلات اساسی ترافیک یاسوج دانست و افزود: باید برای حل مشکلات ترافیکی و توسعه زیرساخت‌های این شهر ازجمله تکمیل پل‌های در دست اقدام و ساخت زیرگذر در برخی مناطق این شهر برنامه ریزی اساسی شود.
وی به ایجاد سد معبر از سوی برخی اصناف اشاره کرد و گفت: این امر باعث می‌شود که شهروندان به‌جای پیاده رو از سواره رو برای عبور استفاده کنند که می‌تواند زمینه وقوع تصادف را فراهم کند.
خوشوقت تصریح کرد: ۱۶ نفر در چند روز اخیر به دلیل انجام حرکات خطر آفرین شناسایی شدند.
وی عنوان کرد: توقیف خودرو و اعمال نمره منفی در برای این رانندگان از برنامه‌های پیش بینی شده برای کاهش آن است.
خوشوقت با یادآوری تلاش مسئولان برای جمع آوری دستفروشان و وانت بارهای دوره گرد بیان کرد: رفع این چالش نیازمند فرهنگ سازی است.

** تدبیرهای دولت برای تقویت زیرساخت‌های جاده‌ای
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت‌: ۱۱۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در استان در دست اجرا است که تکمیل این طرح‌ها می‌تواند به تقویت زیرساخت‌های جاده‌ای کمک بزرگی کند.
محمدعلی علیمردانی افزود: ساخت ۱۷۵ کیلومتر راه اصلی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد، بهسازی و آسفالت ۴۸۰ کیلومتر راه روستایی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد، ۲۲٫۵ کیلومتر از راه آهن ۱۷۰ کیلومتری “اقلید به یاسوج” در فاز اول که شامل زیرسازی است با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی از مهمترین طرح‌هایی است که می‌تواند به کاهش سوانح جاده‌ای کمک شایانی کند.
وی با اشاره به اهمیت پل بشار در گرهگشایی از ترافیک درون شهری یاسوج بیان کرد: برای تکمیل پروژه پل سوم بشار ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در صورت تأمین اعتبار و رفع معارض، باند رفت و برگشت این طرح در چند ماهه آینده افتتاح می‌شود.
وی بیان کرد: در حوزه ساخت بزرگراه در چهار سال گذشته ۹۰ کیلومتر بزرگراه در استان ایجاد شده است و هم اکنون ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه در استان در حال احداث است که پیشرفتی نزدیک به ۳۲ درصد دارد.
سوانح جاده‌ای، پدیده پیچیده‌ای است که به چالش‌های عمده دیگری ربط دارد که از جمله آنها می‌توان استانداردهای خودرویی، وضعیت جاده‌ای، شرایط جوی، مهارت رانندگی، فرهنگ رانندگی، میزان کنترل پلیس و حتی شخصیت افراد ربط دارد.
واضح است که سیاستگذاران در مورد همه این عوامل، قدرت تصمیم گیری ندارند اما برخی سیاستگذاری ها از جمله در زمینه کیفیت جاده‌ها، رفع نقاط حادثه خیز، کنترل بیشتر از سوی پلیس و فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند به کاهش تصادفات جاده‌ای کمک کند.
۶ هزار و ۵۴۸ کیلومتر راه ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر اصلی و یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر فرعی است.

منبع: ایرنا

برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتبویردیتابویردیتا