پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09171417055       حمایت از کالای ایرانی      
r_search r_search

تأملی حقوق بشری در حقوق کودکان | بندیر نیوز

کد خبر: 14405
تاریخ انتشار: ۲۳ بهم ۹۷ - ۲۰:۰۹

چه عاملی سبب شده که در عربستان که (ال سعود سردمدار ان) خود را داعیه دار حکومت و حاکمیت سروری در جهان اسلام می‌دانند نه تنها دولت و حکومت و طبقه حاکم بلکه حتی به اصطلاح مفتی ها و علمای شهر خفقان بگیرند؟

تأملی حقوق بشری در حقوق کودکان

به گزارش بندیرنیوز؛  سید عیسی حسنی کریک – قاضی دادگاه تجدید نظر استان کهگیلویه و بویراحمد و حقوقدان بسیجی به بهانه ذبح و شهادت طفل معصوم شش ساله  شیعه ذکریا بدر علی الجابر در حرمین شریفین و مهد جهان اسلام در یادداشتی نوشت:

 

پرده اول، حقوق کودک از منظر کنوانسیون ها و حقوق بشر بین المللی

همه کشورهای اسلامی جز سومالی، کنوانسیون حقوق کودک را پذیرفته اند.

اکثر کنوانسیون های بین المللی از جمله کنوانسیون های چهارگانه ژنو ۱۹۴۹ و پروتکل های الحاقی ۱۹۷۷ تاکید فراوان بر تمایز مسئولیت و جایگاه اطفال نسبت به مسلحين و بالغین در مخاصمات و جنگها دارند.  جالب این که این  کنوانسیون ها را حکومت های لائیک هم در سراسر جهان پذیرفته و تا حدودی مراعات می نمایند.

مهمترین حقی که این کنوانسیون ها برای کودکان و اطفال در نظر گرفته و محترم می‌شمارند، حق حیات یا زندگی کردن است.

طبق بند ۱ و ۲ ماده ۳ کنوانسیون حقوق کودک ۱۹۸۹ نه تنها سلامت و نفع کودک بر همه بخش های دیگر(سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و…) ارجحیت دارد بلکه حکومت های عضو پیمان موظفند از این حقوق حمایت جدی کرده و حتی تضمین اجرای دقیق و صحیح  دهند.

 

 پرده دوم :حقوق کودک از منظر کشورهای اسلامی

در جمادی الاول ۱۴۲۶ هجری قمری یعنی تیر ماه ۱۳۸۴ مطابق با ژوئن ۲۰۰۵ میلادی میثاق حقوق کودک در اسلام توسط اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در صنعا پایتخت یمن تصویب و برای الحاق کشورهای عضو گشوده شد. صرف نظر از تمام مصیبت های وارده بر کودکان در جهان اسلام، باور کردنی نیست که تعارضات سیاسی و فرقه ای و مذهبی باعث آوارگی، قتل، مثله کردن و  آزار جنسی اطفال، در جهان اسلام و متاسفانه توسط مسلمین شده است،. ظهور فرقه های افراطی  در جهان اسلام به ویژه در میان اهل سنت مانند شاخه های وهابیت تکفیری (طالبان، جیش العدل، الشباب، داعش و غیره نه تنها سبب مصیبت برای کودکان اهل سنت گردیده که شاهد مثال آن از زجر و آوارگی و بردگی و کشتار  کودکان و زنان در کشورهایی مانند سومالی، افغانستان، عراق، سوریه، یمن، فلسطین و سایر کشورهای مسلمان است، بلکه مصیبت های به مراتب وحشتناک تر، در انتظار کودکان شیعه است.  چرا که صدور فتاوی جاهلانه و خشک مغزانه  و خلاف شرع و دین و خلاف قرآن و سیره پیغمبر اکرم (ص) از دین، میان افراطی های اهل سنت به کرات دیده می شود.

باید احساس خطر کرد زیرا اگرچه امروز این فتاوی آتش خشم افراطیون را متوجه شیعه ها نموده، اما دیر یا زود دامان اهل سنت را هم فرا خواهد گرفت، چه این که امروزه خبرهایی می رسد که زبانه های این اتش  برخی کشورهای سنی نشین را هم در بر گرفته است.

 

پرده سوم:حمایت از أطفال و کودکان در اسلام

مطابق اصول کلی و حقوق بشردوستانه اسلام که ملهم از آیات نورانی قرآن کریم و تعالیم حضرت نبی اکرم (ص) است، رعایت حقوق اولیه و بشر دوستانه، چه برای اطفال مسلمان و غیرمسلمان و چه در حالت جنگ یا غیر جنگ،  با حساسیت فراوان و عطوفت زیاد تاکید و تکلیف کارگزاران حکومتی و متولیان اداره حکومت شده است.

بالاترین وضعیت خطر در هر کشوری حالت جنگی است. در این وضعیت و در راستای دفاع از جغرافیای کشورها، هر امری برای جنگاوران جایز جلوه می کند.

اما جالب این که مهم‌ترین مبنای حقوق بشردوستانه در اسلام این است که اگر قرار بر رخ دادن  جنگ و خشونت است، این درگیری و ابعاد ان باید عادلانه باشد.

در منشور حقوق بشری اسلام برای نخستین بار ۱۴۰۰ سال پیش از کودکان و زنان و سالخوردگان و افراد نیازمند به حمایت، صریحاً و موکداً، حمایت صورت گرفته است (تاکید بر زنده به گور نکردن فرزندان و امساک از نهب و غارت و بردگی زنان و اطفال در سیره نبوی شاهد این ادعاست.)

قرن ها بعد در کنوانسیون های بین المللی  در حقوق بشردوستانه همین اصول در مورد زنان و اطفال مطرح مصوبه بین کشورها گردیده است.

تردیدی نیست اصول انسانیت و اخلاق دو اصل بنیادین در آموزه های دینی است که در همه حال لازم الرعاية بوده و عدول از این اصول تحت هر عنوان افراط گرایی و در تعارض صریح با دین است.

خداوند تبارک و تعالی در آیه شریفه  ۱۹۰ سوره بقره می فرماید( قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم و لا تعتدوا، ان الله لا يحب المعتدین)

با کسانی که با شما آغاز جنگ می‌کنند نبرد کنید و از حد بیرون نروید که خداوند تجاوزگران را دوست ندارد. نهی از کشتن  زنان و پیران و کودکان به صراحت در سیره حضرت نبی اکرم صلوات الله علیه مشاهده می شود، به نحوی که هرگاه گروهی را برای مراقبت های نظامی (سریه) می فرستاد به آنها می فرمود پیران و زنان و کودکان را نکشید و درختان را جز از روی ناچاری از بین نبرید.

بسیاری از مفسران کشتن طفل را از مصادیق (اعتداء) و خروج از حدودی می‌دانند که در آیه ۱۹۰ از آنها نهی شده است و عامل انرا معتدی و مطرود می دانند.

سیر روایت حضرت رسول اکرم (ص) که فرموده اند(لا تقتلوا امرأة و لا ولیدا) زنان و بچه ها را نکشید.

جالب این که تمام این روایات مهم در خصوص نهی از کشتن زنان و اطفال در اضطراری ترین زمان یعنی  زمان جنگ است. هم اکنون خود قضاوت کنید که دستور قرآن کریم و سیره پیامبر (ص) در زمان صلح چگونه است

جالب این که دستورات قرآن در خصوص مراوده و برخورد انسانی با اهل ذمه که غیر مسلمانان ساکت در بلاد اسلامی می باشند، بسیار ملاطفت آمیز و حتی دلسوزانه می‌باشد.

وضع توجه به اطفال و زنان در درون اسلام  بسیار شیرین ، متعالی و جذاب تر است.سیره پیغمبر اکرم (ص) در رفتار مهربان با اطفال که آنرا در رفتار  آن جناب با حسنین و حضرت فاطمه زهرا علیهم السلام شاهدیم نیاز به توضیح ندارد.

علیرغم این هم تاکید حقوق بشری و دینی، نحله ها و فرق  منحرف و افراطی مانند فرقه های و وهابی  تکفیری و سلفی در جهان اسلام تمام این تعالیم نورانی را در افکار عمومی جهانیان زیر سوال برده است، به گونه ای که رسانه های جهانی دقیقا  باب میل کسانی که این چنین  گروه‌هایی را پایه ریزی کرده و پدران معنوی و حامیان مالی و سیاسی و رسانه ای آنها هستند،  در تحلیل این اقدامات شنیع و زشت اسلام اصیل را به افراطی گری و خشونت و وحشی‌گری نسبت به زنان و اطفال متهم کرده و می کنند.

گروههای افراطی تکفیری براساس تعالیم مبتنی بر قیاس و برداشت های جاهلانه و بدون پشتوانه از دین اصیل مبین اسلام نه تنها به راحتی کشتن بالغین را برای خود مباح و حتی تکلیف و گاهی سبب جواز ورود به بهشت برین  الهی می دانند بلکه با زیر پا گذاشتن اصول اولیه بشری و نیز تعالیم اولیه قرآن کریم و سیره نورانی پیامبر اکرم و ائمه طاهرین و حتی سیره صحابه  پیغمبر، کشتن زنان و اطفال آن هم به بی شرمانه ترین و زشت ترین و قساوت آمیزترین وجه ممکن را راه و روش ننگین زندگی خود قرار داده‌ و به تصور خویش با این اقدامات رضایت خدا و رسول و بهشت برین را دریافت خواهند کرد.

ذبح و اسارت و بردگی جسمی و جنسی زنان و کودکان نه به بهانه جنگ و تخاصم بلکه به بهانه تعلق به فرقه دیگر از بدیهی‌ترین اصول انسانی هم به دور و بسیار مذموم  است. آنچه محرز و مسلم است اینکه از نظر عقلی مشی تمام متکلمین اسلامی اعم از شیعه و سنی تمسک به عقل در راستای شرع نورانی است.

اصل مهم احترام به عقلانیت که مبنی بر قاعده ( کل ما حکم به العقل حکم به الشرع) می باشد، بسیار مشهور است.

حال چه شده این موهبت الهی در دینی که بیشترین تاکید بر تعقل دارد، به  چالش کشیده می شود.

چگونه  عقل مسلمین واقعی می پذیرد طفلی معصوم و بیگناه که هیچگونه تعدی و تجاوز به حقوق دیگران نداشته  و حتی نمی‌داند عقیده و دین چیست، در روز روشن در ام القرای جهان اسلام جلوی چشمان مادرش و سایر  به اصطلاح مسلمین به فجیع ترین شیوه ممکن ذبح  شود و هیچ کس به فریادهای جانخراش مادرش بها ندهد. آیا این اسلام محمد (ص) است؟

چه عاملی سبب شده که در عربستان که (ال سعود سردمدار ان) خود را داعیه دار حکومت و حاکمیت سروری در جهان اسلام می‌دانند نه تنها دولت و حکومت و طبقه حاکم بلکه حتی به اصطلاح مفتی ها و علمای شهر خفقان بگیرند؟

جالب این که هیات حاکمه باز هم در گل به خودی دیگری، نه تنها این اقدام را تقبیح نکرده، بلکه عامل آنرا که راننده ای  دارای گواهینامه و در حال تردد عادی در شهر است را فاقد حالت عادی توجیه کنند؟

چگونه قابل توجیه و تصور است چنین رفتار زشتی؟ البته باید گفت دم خروس  سلفی گری از زیر انکارها و توجیه های آنها بیرون زده  و معلوم شده  علت العلل این عمل زشت، شیعه بودن مادر طفل ذبیح بوده که حکومتی ها و مفتی ها خود به آن دامن می زنند، است.

النهایه به نظر می رسد سکوت مرگباری که هم اکنون بر رسانه های جهانی که بوق ادعاهای حقوق بشری شان ،نسل بشر را کر کرده و اکثر آنها دوستان و محافل نزدیک به گاوهای شیرده عربی هستند، در تقبیح و محکوم نکردن  این عمل زشت و سکوت خفت بارشان رخ داده، قابل توضیح نیست. جالب تر و تاسف برانگیز تر این که پاپ ، به عنوان رهبر کاتولیک های جهان و مدعی رحمانیت مسیحی، دقیقا همین روزها به کشور امارات سفر می کند و بدون تعرض به این موضوع مانند آن که چنین اتفاقی هرگز افتاده است سکوت مرگ اختیار می‌کند .

بنابرین ای آزادگان عالم ،تنها راهی که به نظر می رسد خیزش جوانان در جهان اسلام برای تقبیح و رسانه ای کردن این عمل زشت و بازخواست افکار عمومی جهانی و تلنگر به جسد مرده مدعیان حقوق بشری و جلب توجه مراجع قضایی برای  برخورد قضایی با عاملان آن و نیز برخورد در مجامع بین المللی با حکومتهای حامیان این تفکر ، بیش از پیش احساس می شود .

به نظر حقیر جوانان اسلام اعم از شیعه و سنی لازم است  با راه اندازی کمپین ها و هشتک ها و کانالها و گروهها از متولیان حکومتی خود تقبیح و برخورد عملی این زشت کردار را خواستار شوند.

و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین.

 

انتهای پیام/ح

نویسنده: عصر انتظار
نظرات بینندگان

دیدگاه شما